Dag 0: Plan (kommer)
Dag 1: Fra Selvk, Skånevik, over Haukelid til Skien
Dag 2: Telemarks kanalen Har dere lest denne? Dette er en tur som virkelig anbefales. Topp
Dag 3: Gjennom Telemark til Oslo
Dag 4: Fra Oslo til Jotunheimen
Dag 5: I Jotunheimen over Besseggen og langs Gjende
Dag 6: Fra Jotunheimen og Besseggen til Hardangervidda, og Rallarveien, dag 1, fra Haugastøl til Finse
Dag 7: På Rallarveien, dag 2, fra Finse til Vatnahalsen (Myrdal)
Dag 8: På Rallarveien dag 3, fra Vatnahalsen til Flåm, tog til Haugastøl, og bil til Aurlandsdalen
God morgen,
kjære medreisende,
og i dag også syklende
kjære medreisende,
og i dag også syklende
Vi er tidlig oppe,
for vi skal kjøre 196 km fra Bessheim over Valdresflya, opp Hallingdalen, til Haugastøl,
og deretter på sykkel på Rallarveien.
Planen er å gjøre Rallarveien på tre dager,
Dagen i dag kan bli litt hard, ikke for tøff håper vi
29 km på sykkel i ettermiddag opp til Finse,
etter i går over Besseggen
Sitter den i kroppen?
Vi kommer til Haugastøl i 1330 tiden,
nyfikne mht parkering av bilen, og for å bestille togbilletter tilbake hit fra Flåm
Her virker helt øde og forlatt,
men vi ser en annen farende på benken foran stasjonsbyggningen,
henvender vi oss til ham,
men han lar seg ikke forstyrre i sine nitidige studier av antakelig trette og slitne tær
Vi lar han ufortrødent fortsette sin eneopplevelse
Det er en åpen dør på perrong siden,
går inn,
går inn,
finner det sterkt etterlengtede toalettet,
og fortsetter deretter søket etter betjeningen.
Forgjeves.
Det virker relativt forlatt her på togstasjonen.
Det virker relativt forlatt her på togstasjonen.
Haugastøl er nok offer for effektivisering,
men på kundebetjeningsluken har
Stasjonsmester Eldbjørg slått opp nødvendig informasjon.
Elskverdig,
Det går som vi vet alltid et tog,
men da det er fire timer til neste togbesøk her på Haugastøl,
og Eldbjørgs billettsalg,
forlater vi NSB for denne gang
Elskverdig,
Det går som vi vet alltid et tog,
men da det er fire timer til neste togbesøk her på Haugastøl,
og Eldbjørgs billettsalg,
forlater vi NSB for denne gang
Vi kjører de ca 500 m bort til Haugastøl senter,
en bygning med sykkelutleie, sykkelreperasjon, pizza bar og alt hva en tidens farende trenger.
Stemningen stiger etter NSB besøket.
en bygning med sykkelutleie, sykkelreperasjon, pizza bar og alt hva en tidens farende trenger.
Stemningen stiger etter NSB besøket.
Vi finner starten på Rallarveien, informasjonstavle, gratis parkering,
antar jeg,
da det ikke står noe om avgift,
vel vitende om at det kanskje ikke er tillatt det som ikke uttrykkelig er opplyst å være forbudt.
(Erfaring fra Hærens Krigsskole)
antar jeg,
da det ikke står noe om avgift,
vel vitende om at det kanskje ikke er tillatt det som ikke uttrykkelig er opplyst å være forbudt.
(Erfaring fra Hærens Krigsskole)
Vi gjør oss klar,
saler opp for det store rittet,
bestiger sykkelen,
finner balansen,
trår til,
og er på vei
saler opp for det store rittet,
bestiger sykkelen,
finner balansen,
trår til,
og er på vei
Veien er totalt 123 km.
Naturen er variert, fra arktisk høyfjellsnatur på Hardangervidda til frodige Flåmsdalen
God tur
Stemningen er god, været upåklagelig, vi ser optimistisk på dagens kommende 29 km.
Etter ca 1 km observerer vi det første havari,
noe som får turlederen til å tenke på en slik situasjon ca 15 km inne på fjellet.
Den anglosaksike utgaven av den modene rallar forsikrer oss om at det er no problems,
og vi fortsetter ubekymret videre.
Jeg er informert om han passerte oss senere på dagen.
Så da så.
Så er det veien og sykkelen og rytteren og naturen.
På denne delen av Rallarveien erfarer vi godt dekke, og det er fint og lett å sykle
Vi krysser til tider under jernbanens trase, og beundrer rallernes flotte byggverk
Neste gang vi krysser under jenbanenen, er det en nye trase,
med nåtidens moderne arbeidsteknikk og utforming,
som står til klar stryk sammenlignet med den for over 100 år siden,
og blir nok en gang minnet om at det nymotens ikke alltids står seg mot det tradisjonelle.
Dette er egentlig kulturvandalismne,
som "verdens rikeste and" ikke burde være bekjent av.
Så er det veien som slynger seg fint fremover i terrenget
Rallarvegen er Norges mest populære sykkelrute
30 000 per år?
Vi forstår det etter hvert.
.
Til vestre den opprinnelige jernbanetraseen,
vi på Rallarveien,
og til høyre i fjellet, går den nye jernbanetraseen
.
Jernbaneverket har satt opp kjekke opplysningsskilt
Naturen endrer seg, etter hvert anner vi Vestlandet
Rallarveine er både en naturopplevelse og et kulturminne.
Veien er håndlaget og ble brukt som transportvei under byggingen av Bergensbanens høyfjellsstrekning fra 1895 til 1902.
Broene er kulturminner av rang
Vi får en liten oppstigning, og belønnes med disse flotte strykene
Langs veien finner vi kulturminner fra virksomheten, vokterboliger, rallarbrakker, fine gråsteinsmurer og steinbruer.
I denne tidligere voktorboligen er det de 10 siste km annonsert å være kuliariske goder,
og en litt sur fjellværsperiode den siste timen
har strekt motivert oss for et besøk.
Syklene på bildet er ikke våre,
og siden forundret det oss også dette med de to syklene
Vi klokker inn 1635, blir på trappen øsnket velkommen,
men
døren til herberget er steng, vi letter på kroken, og innfor finner vi en boltet dør
Det ble ikke noe av de store forventninger til kafeen her på fjellet
Vi trøster oss med siste kopp på termosen, samtidig som vi studerer rallarens enkle redskaper
Men, dette med de to syklene lurer vi da litt på?
Var betjeningen på hemsen?
Etter nok en time er vi på siste del av de ca 300 høydemetrene vi skal forsere i dag,
snøen nærmer seg veien,
men den er fortsatt snøfri
Ved 1800 tiden får vi Finsevann i sikte
Vi er nå ca1250 moh, her vinteren enda ikke helt har sluppet taket
Så er vi på Finse jernbanestasjon.
Dette er en hyggelig velkomst
Vi får informasjon om alle slags aktiviteter stedet kan by på,
sommer som vinter,
men vi er mest motivert for innkvartering
Vi sikter oss inn på Det historiske Hotell Finse 1222
og her er vi velkomne,
herlig
Fra rommet har vi utsikt til tre brearmer av Hardangerjøkulen,
og dessuten badestampen vi ser pipen av på bildet,
der vannet ikke er oppvarmet,
og dermed holder 2C,
5C lavere enn i Gjendevann,
så her blir det nok ingen bading,
som var et lettsindig forslag og påfunn etter turen oppe i Jotunheimen
Det er et eksotisk land vi reiser i,
dette
Norge mitt Norge
Det har vært en småtøff dag,
særlig for dem uten mye sykkeltrening
men vi kom fint i mål,
i godt humør,
med stil.
Kult.
Martin
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar