fredag 28. august 2015

Sommertur 2015: Dag 7 - På Rallarveien dag 2, fra Finse til Vatnahalsen (Myrdal)

Sommertur 2015: Blogg oversikt og nå publisert
Dag 0: Plan (kommer)
Dag 1: Fra Selvk, Skånevik, over Haukelid til Skien
Dag 2: Telemarks kanalen  Har dere lest denne? Dette er en tur som virkelig anbefales. Topp
Dag 3: Gjennom Telemark til Oslo
Dag 4: Fra Oslo til Jotunheimen
Dag 5: I Jotunheimen over Besseggen og langs Gjende
Dag 6: Fra Jotunheimen og Besseggen til Hardangervidda, og Rallarveien, dag 1,  fra Haugastøl til Finse
Dag 7: På Rallarveien, dag 2, fra Finse til Vatnahalsen (Myrdal)
Dag 8: På Rallarveien dag 3, fra Vatnahalsen til Flåm, tog til Haugastøl, og bil til Aurlandsdalen




God morgen, sykkelrallar

Dagens mål er Vatnahalsen, ved Myrdal, ca 38 km over fjellet

Vi fikk i går kveld bekreftet tidligere opplysninger 
at Rallarveien ca 5 km er dekket med snøfenner,
der sykkelen må skyves i motene opp mot Fagervatn 1343 moh,  
på altså vel 25% av turen til Hallingskeid, 
selv nå i slutten av august.
Disse snøforholdene er uvanlig, 
30 år siden forrige gang.


Etter at underbevissheten i løpet har jobbet med med valgets kvaler, 
velger vi, 
som mange andre klar for dagens etappe, 
 å ta toget til Hallingskeid, 
unngår da 5 km sykkeltrilling i snøfenner,
og får resusert sykkelsturen til 16 km.

Jeg er lykkelig med dette valget, 
jeg hører ingen protester. 


Vi gå da glipp av Fagervaten, Rallerveiens høyeste punkt, 1343 moh, 
da vi passerer den tidligere banevokterboligen i en av disse nymotens tuneller, 
og går dermed glipp av å få servert, 
etter sigende,
ekte Rallarsluskesuppe av beste kvalitet.
Det får så være.



Vi stiller i god tid for avgang med Bergensbanen fra Finse til Halligskeid kl 1128,
 og får anledning til å studere snøfreserne, parkert for sommeren.

Vi tenker på  fjellet her vinterstid.
de klimatiske arbeidsforholdene for rallarne,
og beundrer dem og banemannskapene, 
som siden maktet å holde oppe Bergensbanen vinterstid.




Vi entrer toget,
der alle sitteplasser er opptatt av munnbindtilsnørte japanske reisende, 
 tar til takke med ståplass, sammen med, viser det seg, 
andre som har gjort det samme lykkelig valg som oss,
ta toget de 20 km for å unngå 5 km snøfonner.



Etter ca  10-15 minutter er vi på Hallingskeid, "avstigning på venstre side".




Hallingskeid stasjon er ikke som andre stasjoner, 
kun et stoppested i en snø vernoverbygning, 
og det er kun rallar veisyklende som går av på dette stedet viser det seg,
naturlig nok, for vi er midt på fjellet, og ser ikke et hus.



Vi kommer ut i det skarpe fjellsollyset, og gjør klar for dagens dyst




Vi finner Rallarveien, og ser at snøen ligger lenger ned i fjellet her enn på Finse

Vi er på historisk grunn:

I mars 1894 vedtok Stortinget at det skulle bygges jernbanefor mellom Christiania og Bergen. 
Bergensbanen skulle bygges over det veiløse fjellet,
 og før anleggsarbeidet kunne settes i gang, 
måtte det bygges anleggsveier fra Geilo, Flåm og Voss,
som i dag er Rallarveien.



Vi er på vestlandssida, vannet renner i fartsretningen, 
men det er da en slak oppoverbakke,
med en steinsetting vi ikke finner i fra dagens veibyggere. 



Her opplever vi et annet veidekke enn på veien til Finse i går,
lange partier her vannet har vaske bort mye toppdekke, 
og etterlatt grov stein, enkelte partier med løs grus.



Men naturen er flott



Mens vi ruller bedagelig mot havet, minnes  vi at
å bygge Bergensbanen ble sett på som en umulig oppgave. 
Fra arbeidet startet i 1894 til åpningen i 1909 
hadde man brukt 700.000 kilo dynamitt, 500 km lunter og 2,5 millioner dagsverk. 

Anleggsarbeideren ble kalt Rallar, 
fra det svenske ordet rallare som kommer av dialektordet ralla (trillebår). 
Det er dette som har gitt den gamle transportveien det populære tilnavnet Rallarvegen, 



og veien og terrenget må nytes i fulle drag




Igjen en av disse flotte bruene, som med letthet bærer også dagens tog



Dette gjør man ikke lenger......



Vi raster ved en flott foss,



og får av en fjerntfrafarende rallarveisyklende innføring i moderne fototeknikk



Ja, vi er nå på Vestlandet



med foss og bru og nok et naturskue



Og, tenk rekkverk, om enn gebrekkelig, men se veidekket



som noen steder og ble en liten utfordringer for den litt balansesvake sykkelfarende




To moderne bruer, men hvor er det blitt av de opprinnelige?



Det går nedover, og vi får vannet ved Vatnahalsen i syne, og dermed også dagens mål



Til slutt, 300 m oppbakke, men var dette ikke langt mer enn 300?



Vi runder inn med dagens siste pedaltråkk, på Vatnahalsen Hotell, ca 860 m over havet.
Vi får servert kaffe og vafler.
Herlig.


Vi er i mål for dagen, dag 2,  på Rallarveien
Limende
Fra terrassen ser vi innover mot fjellet vi har kommet ned fra
Nyter det eliksirende som blir tilbudt
Velfortjent 
Ja

Morgendagen blir vel den letteste på Rallarveien,
 men
 bratt nedover ca 800 høydemeter må vite,
over 20 krappe smale hårnålsvinger.
En utfordring?
OK.

Takk for turen i dag
Martin


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar