Dag 0: Plan (kommer)
Dag 1: Fra Selvk, Skånevik, over Haukelid til Skien
Dag 2: Telemarks kanalen Har dere lest denne? Dette er en tur som virkelig anbefales. Topp
Dag 3: Gjennom Telemark til Oslo
Dag 4: Fra Oslo til Jotunheimen
Dag 5: I Jotunheimen over Besseggen og langs Gjende
Dag 6: Fra Jotunheimen og Besseggen til Hardangervidda, og Rallarveien, dag 1, fra Haugastøl til Finse
Dag 7: På Rallarveien, dag 2, fra Finse til Vatnahalsen (Myrdal)
Dag 8: På Rallarveien dag 3, fra Vatnahalsen til Flåm, tog til Haugastøl, og bil til Aurlandsdalen
God morgen, sykkelrallar
Dagens mål er Vatnahalsen, ved Myrdal, ca 38 km over fjellet
Vi fikk i går kveld bekreftet tidligere opplysninger
at Rallarveien ca 5 km er dekket med snøfenner,
der sykkelen må skyves i motene opp mot Fagervatn 1343 moh,
der sykkelen må skyves i motene opp mot Fagervatn 1343 moh,
på altså vel 25% av turen til Hallingskeid,
selv nå i slutten av august.
Disse snøforholdene er uvanlig,
30 år siden forrige gang.
30 år siden forrige gang.
Etter at underbevissheten i løpet har jobbet med med valgets kvaler,
velger vi,
velger vi,
som mange andre klar for dagens etappe,
å ta toget til Hallingskeid,
å ta toget til Hallingskeid,
unngår da 5 km sykkeltrilling i snøfenner,
og får resusert sykkelsturen til 16 km.
og får resusert sykkelsturen til 16 km.
Jeg er lykkelig med dette valget,
jeg hører ingen protester.
jeg hører ingen protester.
Vi gå da glipp av Fagervaten, Rallerveiens høyeste punkt, 1343 moh,
da vi passerer den tidligere banevokterboligen i en av disse nymotens tuneller,
da vi passerer den tidligere banevokterboligen i en av disse nymotens tuneller,
og går dermed glipp av å få servert,
etter sigende,
ekte Rallarsluskesuppe av beste kvalitet.
etter sigende,
ekte Rallarsluskesuppe av beste kvalitet.
Det får så være.
Vi stiller i god tid for avgang med Bergensbanen fra Finse til Halligskeid kl 1128,
og får anledning til å studere snøfreserne, parkert for sommeren.
Vi tenker på fjellet her vinterstid.
de klimatiske arbeidsforholdene for rallarne,
og beundrer dem og banemannskapene,
som siden maktet å holde oppe Bergensbanen vinterstid.
Vi entrer toget,
der alle sitteplasser er opptatt av munnbindtilsnørte japanske reisende,
tar til takke med ståplass, sammen med, viser det seg,
andre som har gjort det samme lykkelig valg som oss,
ta toget de 20 km for å unngå 5 km snøfonner.
ta toget de 20 km for å unngå 5 km snøfonner.
Etter ca 10-15 minutter er vi på Hallingskeid, "avstigning på venstre side".
Hallingskeid stasjon er ikke som andre stasjoner,
kun et stoppested i en snø vernoverbygning,
og det er kun rallar veisyklende som går av på dette stedet viser det seg,
naturlig nok, for vi er midt på fjellet, og ser ikke et hus.
naturlig nok, for vi er midt på fjellet, og ser ikke et hus.
Vi kommer ut i det skarpe fjellsollyset, og gjør klar for dagens dyst
Vi finner Rallarveien, og ser at snøen ligger lenger ned i fjellet her enn på Finse
Vi er på historisk grunn:
I mars 1894 vedtok Stortinget at det skulle bygges jernbanefor mellom Christiania og Bergen.
Bergensbanen skulle bygges over det veiløse fjellet,
og før anleggsarbeidet kunne settes i gang,
måtte det bygges anleggsveier fra Geilo, Flåm og Voss,
som i dag er Rallarveien.
Vi er på vestlandssida, vannet renner i fartsretningen,
men det er da en slak oppoverbakke,
men det er da en slak oppoverbakke,
med en steinsetting vi ikke finner i fra dagens veibyggere.
Her opplever vi et annet veidekke enn på veien til Finse i går,
lange partier her vannet har vaske bort mye toppdekke,
og etterlatt grov stein, enkelte partier med løs grus.
Men naturen er flott
Mens vi ruller bedagelig mot havet, minnes vi at
å bygge Bergensbanen ble sett på som en umulig oppgave.
å bygge Bergensbanen ble sett på som en umulig oppgave.
Fra arbeidet startet i 1894 til åpningen i 1909
hadde man brukt 700.000 kilo dynamitt, 500 km lunter og 2,5 millioner dagsverk.
hadde man brukt 700.000 kilo dynamitt, 500 km lunter og 2,5 millioner dagsverk.
Anleggsarbeideren ble kalt Rallar,
fra det svenske ordet rallare som kommer av dialektordet ralla (trillebår).
Det er dette som har gitt den gamle transportveien det populære tilnavnet Rallarvegen,
fra det svenske ordet rallare som kommer av dialektordet ralla (trillebår).
Det er dette som har gitt den gamle transportveien det populære tilnavnet Rallarvegen,
og veien og terrenget må nytes i fulle drag
Igjen en av disse flotte bruene, som med letthet bærer også dagens tog
Dette gjør man ikke lenger......
Vi raster ved en flott foss,
og får av en fjerntfrafarende rallarveisyklende innføring i moderne fototeknikk
Ja, vi er nå på Vestlandet
med foss og bru og nok et naturskue
Og, tenk rekkverk, om enn gebrekkelig, men se veidekket
som noen steder og ble en liten utfordringer for den litt balansesvake sykkelfarende
To moderne bruer, men hvor er det blitt av de opprinnelige?
Det går nedover, og vi får vannet ved Vatnahalsen i syne, og dermed også dagens mål
Til slutt, 300 m oppbakke, men var dette ikke langt mer enn 300?
Vi runder inn med dagens siste pedaltråkk, på Vatnahalsen Hotell, ca 860 m over havet.
Vi får servert kaffe og vafler.
Herlig.
Herlig.
Vi er i mål for dagen, dag 2, på Rallarveien
Limende
Fra terrassen ser vi innover mot fjellet vi har kommet ned fra
Nyter det eliksirende som blir tilbudt
Velfortjent
Ja
Morgendagen blir vel den letteste på Rallarveien,
men
bratt nedover ca 800 høydemeter må vite,
over 20 krappe smale hårnålsvinger.
En utfordring?
OK.
Takk for turen i dag
Martin
Limende
Fra terrassen ser vi innover mot fjellet vi har kommet ned fra
Nyter det eliksirende som blir tilbudt
Velfortjent
Ja
Morgendagen blir vel den letteste på Rallarveien,
men
bratt nedover ca 800 høydemeter må vite,
over 20 krappe smale hårnålsvinger.
En utfordring?
OK.
Takk for turen i dag
Martin
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar